Bekräftelse...

Några frågor ställer jag mig:

1. Hur viktigt är det med bekräftelse?
2. Klarar vi oss utan det?
3. Är det olika viktigt i olika åldar?
4. Från vem är det viktigast att få bra bekräftelse?



1. För mig är det jätte viktigt.
Mår bra av att veta att någon tycker om det jag gör och säger, vill veta när det händer. Självklart kan man inte få bekräftelse hela tiden, men tycker man kan kräva sin del av det. Även negativ bekräftelse (finns det), tycker jag är viktig. För när det blir negativt måste man få veta så man kan vända på det till positivt. Det är en rättighet!

2. Enligt mig klarar vi oss inte utan det.
Hur ska vi annars veta när vi gör rätt och fel.
Exempel: Oskar kommer hem i näven på gubbe, gjort pojkbus på gubbens gård. (vi kallar gubben Ture) Ture är jätte arg, håller hårt i Oskar, skriker, spottar när han försöker få mig att förstå vad som hänt. Oskar ser rädd ut, men talar om när när han blir anklagad för saker han inte varit med på. Ber o ursäkt och får förlåtelse av Ture, nu är vi kompisar Oskar. Ture åker. Jag straffar inte Oskar ytterligare utan talar om hur duktig han är när han står för sina "misstag". Oskar far ut, kommer hem med "ligistligan". Vi talar ut om det inträffade, Oskar talar om för vännerna att han är glad att jag är hans mamma.
* Negativ bekräftelse: Om inte Ture hade kommit med Oskar i näven hade varken Oskar eller jag förstått hur arg och less Ture är. Om Ture inte spottat, fräst och skrikigt hade inte vi förstått att detta var viktigt för Ture. Oskar är rädd och jag är i chock.
* Positiv bekräftelse: Oskar ber om förlåtelse och Ture godtar den, och kallar Oskar kompis. Oskar får beröm istället för straff, bara för att han vet vad som "krävs" i en sån här situation.
Eftersom jag ger Oskar positiv bekräftelse när han behövde de som bäst, ger han mig den största bekräftelse han kan....Han talar om för kompisarna att han tycker om mig, fast med andra ord.
Så med andra ord: Vi klarade att vända negativ till positiv bara för att vi fick veta den negativa!


3. Absolut är det olika viktigt i olika åldrar.....Eller är det verkligen så?
Nu måste jag fundera lite....Kommentera gärna!


4. För mig är det allra viktigast att min son ger mig bekräftelse på olika sätt att jag gör ett någorlunda bra jobb som mamma.
Den närmaste familjen med mamma i spetsen, visst är det underbart att veta att man är älskad för just den du är!
Vännerna, ni är otroligt viktiga. Både med positiv och negativ bekräftelse. För ni känner mig när jag är under isen men även bland molnen, Ni finns där med trygga famnar och ord.
Arbetgivare, blir väldigt tungt att jobba om man aldrig får veta att man gjort ett bra jobb. Det kan man visa på olika sätt. Har haft turen att få veta av nästan alla att jag är bra, men oxså vad jag borde tänka på.



Så mina bloggläsare, vad anser Ni?



Kram "bara jag"




Kommentarer
Postat av: Dessi

Du är sämst på uppdatera:(

2009-11-16 @ 10:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0